Lax med limesås och wokade grönsaker

Ikväll gjorde jag lax med supergod limesås och till det wokade jag sockerärtor och paprika. Egentligen ingen måndagsmat då det (enligt mig) är ganska dyrt plus att det tar lite längre tid. Väldigt lätt att göra men med många olika moment och flera kastruller/stekpannor att hålla reda på. Till vardags vill jag helst laga god, billig och nyttig mat som går fort och är okomplicerad (gärna som det inte blir så mycket disk efter heller), men idag var jag verkligen sugen att testa det här receptet.
 

Jag började med såsen och till den behöver man en burk kokosmjölk, en halv lime (en ganska liten, jag hade en stor och det blev väldigt mycket limesmak, kunde ha varit lite mildare), ett och ett halvt kryddmått chili, en halv buljongtärning, salt och peppar.
 
Koka upp kokosmjölken i en kastrull, tillsätt saft och rivet skal från limen, buljongtärning och chili. Låt puttra 10 minuter. Red såsen på Maizena för att få den lite simmigare. Smaksätt med salt, peppar och lite honung.
 
Sockerärtorna och röda paprikabitar wokade jag i en wokpanna med lite olivolja.
Laxen stekte jag bara i en stekpanna och kryddade med flingsalt och peppar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0