Hästhelg

Jag sitter här, nöjd och glad med skit under naglarna och ett hår som luktar häst. Gud vilken underbar helg!
Jag har inte ridit sedan min medryttarhäst försvann och jag har nog inte riktigt insett hur mycket jag saknat det i och med att jag varit så mycket i stallet ändå.
 
Men nu var det alltså dags.
Igår red jag lektion för en av tränarna i stallet på hans häst som var otroligt fin! Det var svårt som attan, det var inte en häst att bara "åka" på. Det bästa med att rida sådana hästar är att man verkligen får ett kvitto på när man gör rätt.
Han var väldigt stark och i början var det mest dragkamp. Det jag fick göra var att göra cirka 1 000 000 halvhalter på yttertygeln, med den handen var jag tvungen att ta i ganska mycket. På innerhanden var jag däremot tvungen att vara väldigt mjuk och enbart leda inåt, inte dra handen bakåt någonting. Det var lite ovant och jag glömde bort yttertygeln hela tiden vilket gjorde att han inte fick det stöd som han behövde. Dessutom är jag väldigt dålig på att hålla tygeln kort, de glider lätt iväg och tränaren sa flera gånger att de räckte ända till Boden, haha!
Efter ett tag började det släppa, han slappnade av och jobbade sig neråt i formen. Jag fick kläm på innertygeln men yttertygeln får jag träna lite mer på. Det var en otroligt givande lektion och jag lyckades hitta några knappar, hos både mig själv och hästen. Tränaren var superduktig och ställde många frågor och lät mig reflektera själv vilket är mycket bätte än att bara säga "gör si och gör så". Ser fram emot nästa lektion!
 
Idag fick jag låna en häst och följa med på uteritt. Vi galopperade i skogen och på öppna fält, jag tyckte nog att det var lika roligt som hästen (som passade på att ta några bocksprång). De andra skrattade åt mig när vi saktade av till skritt efter en lång galopp för hela jag lyste som en sol, åh vad roligt det var!
Jag behövde verkligen det här, att tillbringa lite tid på hästryggen, underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0